Wandelen voor beginners: 8 wandeltips

door mei 30, 2017

Geïnteresseerd in het maken van lange afstandswandelingen of hikes door de natuur, maar geen idee waar te beginnen? Wij stelden een aantal tips samen om wandelen voor beginners toegankelijk te maken. Wandelen lijkt in eerste instantie misschien simpel, maar het opbouwen van spierkracht, uithoudingsvermogen en motivatie kan veel inspanning vereisen – zowel geestelijk als lichamelijk. Geen zorgen: iedereen die kan lopen kan ook leren wandelen met deze wandeltips. Hoe? Dat lees je in deze spoedcursus wandelen voor beginners.

1. Begin klein

Je hoeft geen marathon te kunnen rennen om gezond bezig te zijn. Zelfs een wandeling van een half uurtje kan een enorme positieve invloed hebben op het lichaam en de geest. Het is beter om elke dag een kort stukje te wandelen dan enkele keren per jaar een enorme tocht te ondernemen. Door te beginnen met korte wandelingen is de kans groter dat het wandelen een gewoonte wordt.

2. Maak wandelen een gewoonte

Dat brengt ons bij de tweede van onze wandeltips: maak er een gewoonte van om in beweging te zijn. Neem je normaal de auto naar de supermarkt? Probeer eens te voet of op de fiets te gaan. Wandelen voor beginners begint al bij een voettocht van tien minuten door het park Reserveer elke dag een bepaald moment om een stukje te wandelen, bijvoorbeeld in de vroege ochtend of voor het avondeten. Plan elk weekend dan een langere route, bijvoorbeeld door een bos, in een park of langs het strand.

3. Je wandelt zoals je eet

Het voedsel waarmee we ons lichaam vullen, werkt als een brandstof voor de benenwagen. Een kostbare auto zouden we niet zomaar volgooien met een willekeurige vloeistof, dus waarom zouden we dit doen met ons lichaam, het kostbaarste voertuig dat er is? Probeer zo veel mogelijk weg te blijven van toegevoegde suikers, samengestelde voedingsproducten en alcohol. Eet geen grote maaltijd vlak voor het wandelen en zorg in het algemeen voor een gebalanceerd dieet met verse groenten, fruit en noten.

wandelen voor beginners wandeltips leren wandelen

4. Zoek lotgenoten

Wandelen wordt een stuk leuker met gezelschap. Ook helpt het bij de motivatie: je kunt niet elke week een excuus bedenken om je wandelmaatje af te zeggen. Ga dus op zoek naar vrienden, familieleden of buren die ook willen wandelen op een soortgelijk niveau. Niemand in je directe omgeving? Word lid van een lokale wandelvereniging of gebruik het internet om te zoeken naar een wandelmaatje.

5. Bouw rustig op

Als je eenmaal de smaak te pakken krijgt, kan het wandelen erg verslavend zijn – wij kunnen het weten! Wie besluit om te leren wandelen, doet er goed aan om een wandelschema op te stellen. Als je lichamelijk al erg fit bent, kan je misschien beginnen met lange afstandswandelingen, maar voor beginners is een wandeling van vijf kilometer misschien al een flinke mijlpaal om naartoe te werken. Zorg voor een geleidelijke opbouw in afstand en tempo om blessures te voorkomen. Doe ook altijd een aantal oefeningen om op te warmen vóór en af te koelen ná het wandelen.

6. Neem rust

Luister goed naar je lichaam. Neem de tijd om bij te komen van een lange wandeling en neem voldoende rust om te herstellen van blessures. Wandelschema’s werken vaak met verschillende rustdagen tussen de wandeldagen in. Neem bij twijfel contact op met een specialist om samen een gezond en persoonlijk wandelschema samen te stellen.

7. Zorg voor variatie

Weinig mensen zullen het leuk vinden om elke dag dezelfde wandeling te maken. Probeer nieuwe routes te ontdekken naar de supermarkt, ga eens naar een ander strand dan normaal of zoek naar wandelroutes in de buurt van je volgende vakantiebestemming. Wandelen voor beginners hoeft niet saai te zijn: wees creatief in het zoeken naar nieuwe routes!

8. Werk richting een (haalbaar) doel

Niets is zo motiverend als het vooruitzicht op een waanzinnig mooie lange afstandswandeling. Welke wandelroute zou jij graag lopen? Ook als het ambitieus lijkt, is het goed om een doel te hebben waar je naartoe kan werken – zorg wel dat het doel uiteindelijk haalbaar is. Misschien is dat voor jou de Nijmeegse Vierdaagse, de onvergetelijke pelgrimstocht naar Santiago de Compostela of de aangename wandelroute langs de Muur van Hadrianus. Na een trainingsperiode van een aantal weken, maanden of misschien zelfs jaren zal het als een enorme overwinning voelen om eindelijk die wandeling van je dromen te plannen!

Op zoek naar extra inspiratie? Doe de quiz om erachter te komen welk van onze wandeltochten het beste bij jou past!

Comments

comments