> Vragen

Over onze wandeltochten

1. Wat is een individuele wandelvakantie?

Een zelfgeleide wandeltocht betekent dat u wandelt zonder gids.

We zullen u voorzien met alles dat u nodig heeft om de wandeling alleen of met goede vrienden met succes te voltooien. Wij plannen uw route, vervoeren uw bagage en tonen u alle plaatsen die een bezoek waard zijn. Maar u besluit zelf of u liever ’s ochtends een uurtje langer in bed blijft! Dit geeft u de vrijheid om in uw eigen tempo te genieten van de wandelpaden en het prachtige landschap.

Lees hier meer over de voordelen van een zelfgeleide wandeltocht in vergelijking met een wandeltocht met gids.

2. Hoe zijn de wandeltochten qua moeilijkheidsgraad ingedeeld?

Het kiezen van de juiste wandel tocht kan moeilijk zijn. Het is belangrijk om de balans van fysieke uitdaging en het comfort niveau dat u nodig heeft te overwegen. Om het u de beslissing wat makkelijker te maken, hebben wij een menu van Rustige, Gemiddelde en Uitdagende wandeltochten opgesteld.

Voordat we het verschil tussen de diverse niveaus uitleggen, is het belangrijk op te merken dat elke wandeltocht binnen een bepaalde regio dezelfde officiële wandelroute volgt. Bijvoorbeeld, als u in Kerry in Ierland gaat wandelen, maakt het niet uit of u een ‘Rustige of een ‘Uitdagende’ tocht kiest – u wandelt langs het officiële ‘Kerry Way’ pad. Om deze wandelroute toegangkelijk te maken voor alle wandelaars, hebben wij ofwel 1) de minder veeleisende secties van de route uitgezocht, of 2) de gemiddelde dagelijkse wandeling tussen de accommodaties verkort.

  1. Dezelfde route, gemakkelijker secties: Bijvoorbeeld, langs het Kerry Way in Ierland, zijn onze ‘Rustige’ wandeltochten beperkt tot de minder veeleisende secties van het wandelpad, terwijl onze ‘Uitdagende’ wandeltochten de gehele route omvatten, inclusief de moeilijkste secties.
  2. Dezelfe Route, Kortere Afstanden: Bijvoorbeeld, langs het Hadrian’s Wall Path in Engeland, kunt u de gehele route lopen op een 8-Daagse Uitdagende wandeltocht, of een 10-Daagse Gemiddelde wandeltocht. Echter, terwijl u voor de Uitdagende tocht een vlot tempo moet houden van 23 km per dag, geeft de Gemiddelde tocht een iets meer ontspannen tempo van een gemiddelde 18 km per dag.

Hieronder vindt u een algemeen overzicht van elke moeilijkheidsgraad. Merk op dat de cijfers voor de ‘Gemiddelde Dagelijkse Wandeling’ en ‘Wandeltijd’ kunnen verschillen tussen de regio’s. Slechte weeromstandigheden kunnen de gemiddelde wandeltijd, die is gebaseerd op een persoon van normale fitness lopende met een gematigde snelheid van ongeveer 4 km/u, beïnvloeden. De wandel tijd houdt rekening met het terrein, maar niet met de benodigde tijd voor pauzes, fotos enz.

Voor meer details over de dagelijkse aftstanden, het niveau van de klim en het terrein dat het wandelpad doorkruist, verwijzen wij u naar de reisroute pagina van elke individuele wandeltocht.

Rustige

 12-18km  3-6 uur

Onze Rustige wandelreizen zijn ontworpen met de parttime wandelaar in gedachten. Terwijl u toch een aantal beklimmingen kunt verwachten, bieden deze wandeltochten de kortste dagelijkse wandelingen, wat dus ook minder omhoog- en omlaag klimmen betekent. Dit geeft u ruim de tijd om van het landschap en de vergezichten te genieten, foto’s te maken, een lange lunch pauze te nemen en, indien nodig, de meer lastige delen van de wandeling te ondernemen.

Gemiddelde

 16-23km  4-7 uur

Onze Gemiddelde wandelreizen zijn geschikt voor mensen die gewend zijn aan regelmatige lichaamsbeweging. Ze bieden langere, maar toch haalbare dagelijkse wandelingen en geven u wat meer van een uitdaging zonder verder te gaan dan uw persoonlijke limieten. Er zijn meer beklimmingen per dag, maar hardere dagen worden in het algemeen gevolgd door rustigere dagen. U zult natuurlijk ook nog tijd hebben voor een ontspannen lunch pauze en om foto’s te nemen.

Uitdagende

 22-30km  5-9 uur

Onze Uitdagende wandelreizen zijn ontworpen voor de ervaren wandelaar en wandelaars die van een goede uitdaging houden. Ze bieden u de langste dagelijkse wandelingen met de hoogste beklimmingen aan en zullen uw uithoudingsvermogen testen door u vaak de hele dag te laten lopen. Zoals met al onze wandeltochten staat u natuurlijk een warme douche en de beste lokale gastvrijheid te wachten aan het einde van uw dagelijkse wandeling, zodat u elke avond lekker kunt ontspannen en uw batterijen opniew kunt opladen.
3. Waarom boeken bij Hillwalk Tours?

Ons kerndoel bij Hillwalk Tours is om ervaringen te creëren die mensen gelukkig maken. Enkele van de manieren waarop we dit proberen te bereiken en ervoor te zorgen dat u de best mogelijke ervaring met ons heeft, zijn:

Wij doen niet aan kant-en-klare, generieke reisgidsen – We lopen persoonlijk elk pad dat we aanbieden en maken onze eigen gedetailleerde routebeschrijvingen. Door dit te doen, kunnen we u meer routes, route-opties en alternatieven bieden dan welk ander wandeltourbedrijf dan ook!

We hebben een zeer lage aanbetaling – Onze aanbetaling van € 100/£ 100 is een van de laagste, zo niet de laagste, in de branche.

We worden altijd sterk aanbevolen door andere wandelaars – Onze tours en service hebben consequent 5 * beoordelingen van wandelaars ontvangen. Bekijk onze beoordelingen op Google, Facebook en Tripadvisor.

U kunt uw tour beginnen op elke gewenste dag/datum – We beperken u niet om uw tour op specifieke data te boeken. Zo zorgen wij ervoor dat u uw tour kunt boeken om te beginnen op elke gewenste dag / datum tijdens het wandelseizoen.

Verblijf in accommodatie van hoge kwaliteit – Op elke wandelroute controleren we de kwaliteit van elke accommodatie-aanbieder waarmee we samenwerken, zodat uw verblijf perfect is.

U hoeft zich geen zorgen te maken over het meesjouwen van uw bagage – Wij regelen dat uw zware koffer wordt overgebracht naar uw volgende accommodatie terwijl u elke dag aan het wandelen bent, dus u hoeft zich alleen maar zorgen te maken over het dragen van een kleine rugzak gevuld met wat snacks en andere benodigdheden.

We hebben routes die passen bij uw fitnessniveaus – We bieden 3 wandelniveaus; ‘Rustig’, ‘Gemiddeld’ & ‘Uitdagend’, die zijn ontworpen om te voldoen aan alle soorten fitnessniveaus en capaciteiten van wandelaars.

U kunt in u eigen tempo lopen – Aangezien al onze tours zelf-geleid zijn, kunt u de paden in uw eigen tempo bewandelen in plaats van u aan een strikt schema te moeten houden, waardoor u de vrijheid hebt om te genieten van de prachtige natuur en omgeving.

We zijn er 24/7 om u te ondersteunen – U kunt ons 24/7 dag of nacht telefonisch bereiken als u ooit extra ondersteuning nodig hebt tijdens uw wandeltocht

4. Biedt u ook wandelvakanties met gids aan?

Wandelvakanties met gids zijn niet beschikbaar bij Hillwalk Tours.

Laat u zich echter niet afschrikken om een zelfgeleide wandeltocht te maken. Met behulp van onze op maat gemaakte documentatie die u van tevoren ontvangt, d.w.z. routebeschrijvingen en -aanwijzingen, lokale geschiedenis en attracties, eetgelegenheden / avondmaaltijdsuggesties enz, bent u goed voorbereid, waardoor het perfect beheersbaar is om de route zelf te voltooien – en niets te missen van de lokale informatie en geschiedenis terwijl u over het pad wandelt!

5. Wanneer kunnen we onze Hillwalk Tours wandelvakantie beginnen?

U kunt uw wandeltocht starten op elke gewenste dag/datum binnen het wandelseizoen. In het algemeen valt het wandelseizoen voor de meeste van onze wandeltochten tussen maart en oktober, maar er zijn enkele uitzonderingen. Zie de individuele wandelreispagina’s voor meer informatie over de start- en einddatum van het wandelseizoen voor elke individuele wandelreis.

6. Betekent een 7-daagse reis 7 dagen wandelen?

Op onze 7-daagse reizen zult u 5 dagen wandelen. De eerste en de laatste dagen van al onze wandeltochten zijn reisdagen naar/uit de stad waar uw wandeling zal beginnen/eindigen. Als u 7 dagen wilt wandelen, kies dan voor één van onze 9-daagse reizen.

7. Betekent een 7-daagse reis 7 nachten accommodatie?

Op onze 7-daagse reizen worden 6 nachten accommodatie aangeboden – de eerste 6 nachten van uw wandelvakantie. Uw reis eindigt op dag zeven, zodra u uitcheckt bij de laatste accommodatie.

8. Wat is de eenpersoonstoeslag?

De eenpersoonstoeslag is een toeslag voor wandelaars die een eenpersoonskamer willen.

Dit is te wijten aan het feit dat de meeste accommodatieverschaffers hun kamers prijzen voor dubbele bezetting, wat betekent dat ze geen korting geven op de kamers, zelfs als ze maar door één persoon worden gebruikt. Bovendien hebben accommodatieverschaffers uiteengezet dat de kosten voor het schoonmaken van de kamer hetzelfde zijn, ongeacht het aantal mensen. Ook de potentiële kosten van het opgeven van een (of meerdere) tweepersoonskamer voor slechts één persoon tegen een goedkoper tarief, wanneer ze de kamer tegen het normale tarief aan meer dan één persoon kunnen verkopen, is te hoog.

Daarom is de totale tourprijs voor personen die een eenpersoonskamer aanvragen “de prijs per persoon plus de eenpersoonskamertoeslag”. Deze toeslag dekt de extra kosten die gepaard gaan met het opvangen van een individuele wandelaar op een eigen kamer.

9. Mogen we onze hond meenemen?

Het is niet mogelijk een hond op een Hillwalk Tours wandelvakantie mee te nemen. Helaas zijn huisdieren bij de meeste van onze accommodaties niet toegestaan.

Verder komt u op veel van de wandelpaden door landerijen en boerderij velden waar vee aanwezig is en waar honden dus niet zijn toegestaan.

10. Kunnen we in afwachting van onze reis bus-/treinkaartjes kopen?

Ja, bus- en treinkaartjes kunnen online voorafgaand aan uw reis gekocht worden. Specifieke vervoersinformatie is beschikbaar op de reispagina’s over elk wandelgebied.

Bij het boeken ontvangt u ook een stapsgewijze gids voor het openbaar vervoer waarin de mogelijke opties worden beschreven die u kunt nemen om u van uw aankomstluchthaven naar de startlocatie van uw tour te brengen.

11. Indien we met de auto komen, waar kunnen we tijdens onze wandelvakantie parkeren?

Over het algemeen kunnen we ervoor zorgen dat u bij uw eerste accommodatie kunt parkeren.

Indien u met de auto komt, laat ons dit van te voren even weten.

Over bagagevervoer en accommodatie

12. Moeten we onze eigen bagage tijdens de wandeltocht dragen?

Nee, op al onze Ierland wandelreizen wordt uw bagage iedere dag tijdens uw wandeling naar uw volgende accommodatie gebracht. De bagage zal voor 4 uur ’s middags arriveren. Het maximale gewicht toegestaan voor deze dienst is 20 kg per persoon.

13. In wat voor soort accommodatie zullen we verblijven?

Tijdens uw wandeltocht verblijft u veelal in traditionele bed & breakfasts (B&B’s) / pensions en kleine hotels. B&B’s / pensions zijn vaak particuliere logementen, waar de vriendelijke gastheren reizigers in hun huizen verwelkomen. Om uw comfort te garanderen, zijn de meeste accommodaties waarin u verblijft persoonlijk gecontroleerd door een lid van het Hillwalk Tours-team. Bij uw accommodatie kunt u een warm welkom, een eigen badkamer (indien beschikbaar) en elke ochtend een smakelijk ontbijt verwachten (maar meestal geen andere maaltijden).

Als u van plan bent om de pelgrimsroute Camino Francés in Spanje te lopen, verblijft u tijdens uw wandeltocht meestal in familiehotels, boetiekpensiones (pensions), casas rurales (landhuisjes) en traditionele pazos (herenhuizen).

Voor meer informatie over de accommodatie waar u verblijft, zie het tabblad Accommodatie voor elk van onze tourregio’s.

14. Kunnen we voor vertrek een lijst met al onze accommodaties krijgen?

Ja, u ontvangt voor vertrek van uw reis een lijst met alle accommodaties waarin u verblijft. Zodra de laatste betaling voor uw tour is ontvangen, sturen we u een e-mail met een digitale pdf-kopie van uw wandelpakketdocumenten, zoals uw routebeschrijvingen, accommodatiegegevens en avondmaaltijdsuggesties enz. In deze pdf-kopie van uw wandelpakketdocumenten kunt u informatie vinden over elke accommodatie waar u tijdens uw tour verblijft*. U ontvangt ook via post een fysiek wandelpakket (ofwel naar uw huisadres of naar de eerste accommodatie op uw tour) met de essentiële fysieke items voor uw tour, zoals de vereiste kaarten voor het wandelparcours en bagagelabels.

*Als u ook liever een fysiek exemplaar van uw volledige wandelpakketdocumenten wilt ontvangen, is het van essentieel belang dat u binnen 48 uur na het boeken van uw tour per e-mail antwoordt om ons dit te laten weten.

15. Ligt onze accommodatie in de buurt van een stad/dorp?

In het algemeen proberen we accommodaties te boeken die zo dicht mogelijk bij de plaatselijke voorzieningen gelegen zijn. Als u op een afgelegen locatie verblijft (waar toegang tot plaatselijke pubs en restaurants niet haalbaar is), zal de eigenaar van de accommodatie waarin u verblijft voor een goede maaltijd zorgdragen.

Houd er alstublieft rekening mee dat wij, naar aanleiding van de beschikbaarheid van accommodatie, soms genoodzaakt zijn om een accommodatie the boeken in andere aangrenzende plaatsen. Wij regelen het vervoer van en naar de wandelroute. Op de meeste locaties zal dit geen probleem zijn, echter op sommige locaties kan de beschikbaarheid voor problemen zorgen. Voor meer informatie, kunt u gerust contact opnemen met diegene die uw tour aan het boeken is.

16. Wat is het verschil tussen een ‘twin’ en een ‘double’ kamer?

Een ‘twin’ kamer is een kamer voor twee personen met twee losse bedden. Een ‘double’ kamer heeft één groot bed (voor twee personen).

Voor meer gedetailleerde informatie over de verschillende kamertypes, zie de volgende pagina: Kamertypes

Over uw wandelpakket

17. Wat is in mijn wandelpakket inbegrepen?

Zodra de laatste betaling voor uw tour is ontvangen, ontvangt u een e-mail met een digitale pdf-kopie van uw wandelpakketdocumenten, zoals uw routebeschrijvingen, accommodatiedetails en avondmaaltijdsuggesties enz. U ontvangt ook een wandelpakket (hetzij naar uw huisadres of eerste accommodatie tijdens uw tour) die essentiële fysieke items voor uw tour zal bevatten, zoals de vereiste kaarten voor het parcours en bagagelabels*.

*Als u ook liever een fysiek exemplaar van uw volledige wandelpakketdocumenten wilt ontvangen, is het van essentieel belang dat u binnen 48 uur na het boeken van uw tour per e-mail antwoordt om ons dit te laten weten.

Een overzicht van de documenten en items die u in uw wandelpakket kunt verwachten, is als volgt;
– Routebeschrijving (persoonlijk voorbereid door een lid van het Hillwalk Tours team, dat elke stap van de tour heeft gelopen)
– Gedetailleerde wandelkaart(en)
Een waterdichte kaarthoes van hoge kwaliteit
Volledige details van uw accommodaties en waar u verblijft
– Onze tips voor de meest interessante bezienswaardigheden op uw route
– Een kijkje in de fascinerende plaatselijke geschiedenis
– Een gids voor de beste lokaties voor eten en drinken
Veiligheidsinformatie, contactgegevens voor noodgevallen en de landcode voor wandelaars

18. Verstrekt u GPS coördinaten?

De GPS-coördinaten van alle accommodaties waar u verblijft tijdens uw tocht vindt u in uw wandelpakket, dat u voor vertrek ontvangt. Bovendien vindt u in het pakket ook de GPS-coördinaten voor de trailheads (d.w.z. het begin- en eindpunt van uw dagelijkse wandelingen) voor de meeste van onze wandeltochten.

GPS-tracks voor uw wandelroute worden ook verstrekt en kunnen voorafgaand aan uw tour worden gedownload. Houd er rekening mee dat hoewel we er redelijk zeker van zijn dat de tracks correct en up-to-date zijn, we aanbevelen om ze niet als het enige hulpmiddel voor navigatie te gebruiken. De belangrijkste navigatiemiddelen blijven de wegmarkeringen langs het pad, onze routebeschrijvingen en de kaarten die we in het wandelpakket leveren.

19. Hoeveel wandel pakketten krijgen wij?

Zodra de laatste betaling voor uw tour is ontvangen, ontvangt u een e-mail met een pdf-kopie van uw wandeltourdocumenten. Dit PDF-document kan vervolgens worden doorgestuurd naar zoveel mensen binnen uw wandelgroep als u wilt.

Voor het wandelpakket dat fysieke items bevat zoals bagagelabels, kaarthoes, kaarten enz. en dat naar u wordt gepost (of wacht bij uw eerste accommodatie) – wordt er één wandelpakket per vier personen verstrekt. Daarom wordt voor een groep van 1 – 4 personen één wandelpakket verzonden. Voor 5 – 8 personen worden twee wandelpakketten verzonden, enz.

20. In welke taal is mijn wandelpakket beschikbaar?

Houd er alstublieft rekening mee dat alle informatie in onze wandelpakket, in het Engels zal zijn.

Over conditieniveaus

21. Hoe goed moet onze conditie zijn om op een wandelvakantie te gaan?

We proberen wandelroutes aan te bieden die geschikt zijn voor een groot aantal wandelaars en capaciteiten. Om dit te bereiken, bieden we 3 verschillende moeilijkheidsgraden, namelijk Rustig, Gemiddeld en Uitdagend. Het verschil tussen elke moeilijkheidsgraad zit in de gemiddelde afstand die u elke dag zult lopen. Qua hoogte verschilt het niet, want het exacte pad wordt nog steeds gevolgd. Daarom zijn dezelfde hoogteverschillen (het klimmen op en neer) van het pad meestal aanwezig, ongeacht de moeilijkheidsgraad. Afhankelijk van het parcours vindt u in uw routebeschrijvingen enkele alternatieve en gemakkelijkere route-opties voor delen van de wandelroute om u te helpen navigeren en moeilijkere delen van de route te omzeilen, maar dit is niet altijd het geval.

Het is belangrijk op te merken dat de moeilijkheidsgraden van Hillwalk Tours alleen gebruikt mogen worden als leidraad voor uw eigen conditie en wat u denkt dat u dagelijks aankunt. Uiteindelijk bent u het die uw eigen conditie het beste kent. We raden u ten zeerste aan om de afstanden en wandeltijden voor elke route die u overweegt te bekijken, samen met eventuele aanvullende opmerkingen op de specifieke tourpagina, voordat u boekt.

22. Wat is het verschil tussen Rustige, Gemiddelde en Uitdagende wandelreizen?

Het verschil tussen deze reizen zit hem in de afstand die u elke dag loopt:

  • Rustige reizen dekken een gemiddelde afstand van 12-16 km (7.5 – 10 mijl) per dag
  • Gemiddelde reizen dekken een gemiddelde van 18-22 km (11 – 14 mijl) per dag
  • Uitdagende reizen een gemiddelde van 24-28 km (15-18 mijl) per dag

Voor een gedetailleerd overzicht van hoe we onze wandeltochten beoordelen, zie het volgende; Wandeltocht Niveaus

23. Kunnen we een rustdag nemen?

Ja, we organiseren graag een extra nacht voor u op elke willekeurige locatie tijdens u wandeltour.

Voor degenen die een wandeltocht maken in Ierland, kunnen we indien nodig ook extra nachten boeken in Dublin, in het pittoreske kustplaatsje Dún Laoghaire (op slechts 25 minuten met de trein van het stadscentrum van Dublin) of ook in de populaire steden van Galway en Belfast.

Suggesties voor interessante plaatsen voor een rustdag zijn beschikbaar op de reispagina’s over iedere wandelregio.

Over geld, vluchten en verzekeringen

24. Zijn bankmachines/creditcard faciliteiten op de route beschikbaar?

In de meeste grotere steden, dorpen en steden zijn geldautomaten aanwezig. Houd er rekening mee dat uw thuisbank u waarschijnlijk kosten in rekening brengt voor het opnemen van geld in het buitenland. Bovendien kunt u, als u een pinpas hebt, bij sommige winkels en cafés vaak contant geld krijgen via het ‘cashback’-systeem als u een aankoop doet met de kaart (vraag naar ‘cashback’).

Creditcards en bankpassen kunnen nu bijna overal worden gebruikt voor betaling. Er zijn echter nog enkele kleinere bedrijven die alleen contant geld accepteren, zoals kleinere winkels, B&B’s (voor lunchpakketten) of taxi’s (voor vervoer van of naar restaurants). We raden u daarom aan om wat contant geld (lokale valuta) mee te nemen als back-up.

Contactloze kaartbetalingen worden ook steeds vaker op veel plaatsen geaccepteerd (controleer de dagelijkse kaartlimieten voor gebruik).

25. Welke valuta heb ik nodig voor mijn wandelvakantie?

De munteenheid die in de Republiek Ierland wordt gebruikt, is de euro (€). Daarom heeft u euro’s nodig als u een wandeltocht in Ierland maakt (behalve de Antrim Glens & Coastline-tour).

De munteenheid die in Noord-Ierland wordt gebruikt, is het pond sterling (£). Daarom, als u een Antrim Glens & Coastline-wandeltocht maakt, heeft u Britse ponden nodig. Let op: Als u via een luchthaven in de Republiek Ierland naar Noord-Ierland reist, is het raadzaam om ook Euro’s mee te nemen.

De valuta die wordt gebruikt in het Verenigd Koninkrijk (d.w.z. Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland) is Britse pond (£). Daarom heeft u Britse ponden nodig als u een wandeltocht maakt in Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland.

De munteenheid die in Spanje wordt gebruikt, is de euro (€). Daarom heb je euro’s nodig als je een Camino Francés-tour maakt.

26. (T) Zijn vluchten en vervoer naar het begin en het einde van onze wandeltocht inbegrepen?

Vluchten en vervoer naar het begin en het einde van uw wandeltocht zijn niet inbegrepen bij onze wandeltochten. We bieden echter wel een gedetailleerde stapsgewijze handleiding met voorgestelde opties over hoe u vanaf tal van grote luchthavens met het openbaar vervoer naar de startlocatie van uw wandeling kunt komen. Zie bovendien voor meer reisinformatie het gedeelte ‘Reisinformatie’ op de individuele tourpagina voor elke route.

27. Moet ik een verzekering aanschaffen?

Hoewel een reisverzekering niet verplicht is om op wandelvakantie te gaan, raden we u ten zeerste aan om voor vertrek een adequate verzekering af te sluiten.

Helaas is een reisverzekering van derden niet beschikbaar via Hillwalk Tours en moet deze apart worden geboekt.

Hoe te boeken

28. Hoe boek ik mijn wandelvakantie?

1. Ga door onze website browsen om uw favoriete wandelroute te vinden.

2. Kies het type wandelreis dat u wilt nemen: ‘Rustig’, ‘Gemiddeld’ of ‘Uitdagend’

3. Vervolgens, besluit hoeveel dagen u op reis wilt zijn

4. Klik op de ‘Boek Nu’ knop, rechtsboven op onze webpagina

5. Vul tenslotte ons boekingsformulier in en maak een aanbetaling van €100 per persoon

29. Wat zijn de betalingsmogelijkheden?

Aanbetalingen en verdere betalingen kunnen worden gedaan met behulp van:

1. Creditcard – via PayPal, voor Euro-betalingen, of via Stripe, voor Sterling-betalingen

Paypal, gebruikt door 180 miljoen mensen over de hele wereld voor het maken van veilige online creditcard betalingen). Let op: als u in het verleden reeds een PayPal rekening heeft geopend, dan moet u om een betaling te doen inloggen op deze rekening.

Stripe, een snelle en veilige manier voor het maken van online betalingen met Credit- of Debit kaart. Stripe behandeld elk jaar miljoenen transakties voor bedrijven over de hele wereld en is nu de geprefereerde betalingspartner voor veel grote bedrijven.

2. Bankoverschrijving – Instructies en accountgegevens voor het uitvoeren van een bankoverschrijving vindt u op ons boekingsformulier en ook in de e-mail met de gegevens voor de laatste betaling. U kunt ook rechtstreeks contact met ons opnemen voor de vereiste accountgegevens.

Proces na boeking

30. Wat gebeurt er nadat ik heb geboekt?

1. Als u met creditcard of bankpas heeft betaald, ontvangt u binnen 24 uur een e-mail ter bevestiging van de ontvangst van uw boekingsformulier en aanbetaling. In deze e-mail zult u worden gevraagd de gegevens te bevestigen.

Wanneer u betaalt via een overschrijving, kan het een aantal dagen duren voordat de betaling ons heeft bereikt. In dit geval ontvangt u een bevestigingse-mail met het verzoek uw gegevens te bevestigen zodra wij de betaling aan uw boekingsformulier hebben gekoppeld. Het zou kunnen dat u een automatische e-mail ontvangt met het bericht dat uw boekingsformulier is ontvangen, maar dat er geen betaling is binnengekomen – u kan dit bericht dan negeren.

2. Zodra uw bevestiging is ontvangen, beginnen wij met het maken van de boekingen voor uw reis. Daarom geldt: hoe eerder u ons deze bevestiging stuurt, des te eerder wij kunnen beginnen met het boeken van uw tour.

3. Nadat alle arrangementen voor uw tour zijn bevestigd (dit proces kan normaal gesproken tussen de vijf en tien werkdagen duren), ontvangt u een uitsplitsing van het openstaande saldo voor uw tour en een vervaldatum voor betaling.

4. Zodra de laatste betaling is ontvangen, sturen wij u een bevestigingsemail toe.

5. Pdf-versies van uw wandelpakket worden vervolgens per e-mail naar u verzonden, met daarin al uw tourdetails. De fysieke items die nodig zijn voor uw tour (bijv. kaarten, bagagelabels enz.) worden op uw huisadres of op de eerste accommodatie op uw tour doorgestuurd, waar het bij aankomst op u wacht. Als u heeft gevraagd om uw volledige wandelpakket te printen, wordt dit ook naar uw huisadres gestuurd of naar uw eerste accommodatie op de tour, waar het bij aankomst op u wacht.

6. U ontvangt een week voor de startdatum van uw tour een geautomatiseerde e-mail van ons, met wat aanvullende informatie om u te helpen bij uw voorbereiding voordat u op reis gaat.

7. Als u tijdens uw tour problemen hebt, kunt u ons 24/7 bereiken op ons noodnummer dat u in uw wandelpakket kunt vinden.

8. Nadat uw tour is afgelopen, sturen we u een feedbackformulier met betrekking tot uw tour en hoe het allemaal ging. We hechten enorm veel belang aan de feedback van onze klanten en de ervaring van onze tours, dus als u wat vrije tijd hebt, raden we u ten zeerste aan om dit feedbackformulier in te vullen, omdat het ons helpt om een service van hoge kwaliteit te blijven bieden en om verder te verbeteren waar nodig.

9. Ten slotte, als u anderen wilt vertellen over uw ervaring met Hillwalk Tours, kunt u een online beoordeling achterlaten op onze Google-, Facebook– of Tripadvisor-pagina’s.

Vergeet Niet!

31. Wat moet ik meenemen voor mijn wandeltocht?

ONMISBAAR:
Let op: een gedetailleerde lijst met aanbevolen uitrusting wordt bijgevoegd in uw wandelpakket

WATERBESTENDIGE JAS EN REGENBROEK – Je weet maar nooit wanneer je onverwachts bescherming nodig hebt tegen wind en regen. Bereid je dus goed voor door een ademende, waterbestendige jas en regenbroek in te pakken.

BASISLAGEN – Een dunne basislaag op de huid kan het beste gemaakt zijn van een ademend, vochtafvoerend materiaal. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een katoenen T-shirt voeren deze stoffen vocht weg van het lichaam – dit maakt het wandelen een stuk comfortabeler.

FLEECE – Dit materiaal is ideaal om warm te blijven in de koele maanden en op bergtoppen. ’s Zomers geeft het de mogelijkheid om lagen uit te trekken wanneer er hard gewandeld wordt.

LICHTE, COMFORTABELE BROEK – Zorg ervoor dat je een broek kiest met stretch, of met genoeg ruimte om vrij te bewegen. Spijkerstof is niet geschikt voor wandelingen door heuvelachtig gebied en is duurt lang om te drogen.

VOCHTAFVOERENDE SOKKEN – Kies goed passende sokken die niet van katoen gemaakt zijn. Sokken die het vocht wegvoeren van de voeten werken goed tegen een zweterig gevoel. Ook verminderen deze sokken de kans op blaren en pijnlijke plekken.

CHOEISEL – We raden aan om comfortabele, waterbestendige en lichte “wandel- of bergschoenen mee te nemen. Let erop dat de schoenen een goede ondersteuning van de enkel bieden en dat het profiel grip geeft op rotsen, gras en modder.

  • Bij een wandeling in de Burren, het West of Ireland, de Dingle Way of de Great Glen Way, raden wij aan om het schoeisel zorgvuldig te kiezen en schoenen mee te nemen die geschikt zijn voor lange wandelingen over asfalt.
  • Veel wandelaars vinden lichte wandelschoenen voldoende en vaak comfortabeler voor de Speyside Way Whiskey Trail, en voor wandelaars die het asfaltgedeelte van Callander naar Lochearnhead op de Rob Roy Way wandelen
  • Voor de South Downs Way raden we goede zolen aan om te helpen bij stukken blootliggende vuursteen. Sommige wandelaars nemen zowel lichte schoenen als laarzen mee om voorbereid te zijn op ander terrein.
    • Onze tip: Zorg ervoor dat je nieuwe berg- of wandelschoenen altijd uitprobeert op een of twee lange wandelingen voordat je ze meeneemt op een wandelvakantie.

RUGZAK (met waterbestendige hoes) – Om alle benodigdheden in op te bergen, inclusief extra lagen kleding, regenbroek en -jas, EHBO-kit, camera, lunch, tussendoortjes en drinken. Onderschat niet hoe belangrijk het is om gehydrateerd te blijven! Neem elke dag op zijn minst 1 tot 2 liter water mee per persoon, afhankelijk van het weer.

WARME MUTS & HANDSCHOENEN – Essentieel, zelfs in de zomer, bij hoge hoogten en open vlakten.

CONTANT GELD – Neem voldoende mee voor de duur van de tour/hike: toegang tot pinautomaten en de mogelijkheid om met creditcard te betalen, zijn mogelijk beperkt.

EHBO-KIT & ISOLATIEDEKEN– Het is verstandig om een simpele EHBO-kit bij te hebben voor hulp bij schaafwonden, blaren en verstuikingen. Handig om mee te nemen zijn pleisters & wondzalfjes, steriele schoonmaakdoekjes, pijnstillers, een pincet (voor splinters en teken), verband, zinkoxide-tape of sporttape (voor blaren of verstuikingen) en een isolatiedeken van aluminiumfolie om warm – of koel – te blijven in het geval van een ongeluk.

FLUITJE & ZAKLAMP – Voor het onwaarschijnlijke geval dat je een noodsignaal moet uitzenden (fluitje/zaklamp) of wanneer de wandeling langer duurt dan verwacht (zaklamp).

MOBIELE TELEFOON – We raden iedereen aan om een mobiele telefoon aan te schaffen/mee te nemen. Dit stelt je in staat om contact op te nemen met de accommodaties en transfers van het pad, en eventueel om nooddiensten te bereiken in een geval van nood.

  • Bezoekers van andere Europese landen: De meeste Europese prepaid- en abonnementsklanten kunnen roaming gebruiken in Ierland en Noord-Ierland, maar informeer bij de provider voor de goedkoopste optie.
  • Bezoekers van buiten de EU (Verenigde Staten, Canada, etc.): Zorg ervoor dat je een GSM/UMTS-telefoon hebt die compatibel is voor Europese netwerken. Let er vooral op dat de telefoon beschikt over roaming of een geschikt buitenlandplan voor het land van bestemming (Ierland of Verenigd Koninkrijk voor onze Antrim tours). Als de GSM/UMTS-telefoon simlockvrij is, is het ook mogelijk om een Ierse of Britse SIM-kaart te kopen en deze tijdens het verblijf te gebruiken. Een andere mogelijkheid is om een goedkope prepaid-telefoon aan te schaffen bij aankomst.
  • Deze zijn vaak al beschikbaar vanaf €20 of £15. Het beltegoed kan vervolgens met een creditcard worden bijgevuld.
  • Zorg ervoor dat je telefoon volledig is opgeladen voordat je begint aan een wandeltocht. Er zijn misschien plekken waarop er geen bereik is, maar over het algemeen dekt het mobiele signaal een groot gebied.

REISADAPTER – In Ierland en het Verenigd Koninkrijk gebruikt men stopcontact type G, met drie pinnen – het voltage is 230V.

EXTRA SUGGESTIES:
ZONNEBRANDCRÈME, ZONNEBRIL EN (ZONNE)HOED (april tot september) – Laten we hopen dat deze van pas zullen komen!

INSECTENSPRAY & KLAMBOE (alleen mei tot september) – Meest belangrijk voor Schotland maar ook goed om te hebben voor andere regio’s. Onze tip: Smidge – een product ontwikkeld in Schotland en beschouwd als de nummer 1 Muggenspray in het VK.

CAMERA – Absoluut noodzakelijk om de adembenemende landschappen vast te leggen, wat weer helpt wanneer je tegen je vrienden en familie wilt opscheppen over de reis.

KOMPAS – Een kompas (en de vaardigheid om ermee om te gaan) is een goed idee maar niet noodzakelijk voor onze Ierse tours.

WANDELSTOKKEN – Dit hulpmiddel vergroot balans en verlicht de druk op de knieën, met name op moeilijker terrein. Een paar is het beste, maar ook één stok kan al veel doen.

GAMASCHEN – Door het bovenste deel van de schoenen en het onderste deel van de benen te bedekken, blijven je voeten en broek droog – zelfs in nat gras of moerassig terrein.

OORDOPPEN – We weten hoe belangrijk het is om een goede nachtrust te hebben tussen het wandelen door. Het kan echter zo zijn dat er gasten in het gasthuis verblijven die andere plannen hebben voor hun nacht. En simpel paar oordopjes verzekert een diepe slaap en fijne dromen!

Tijdens Uw Wandelreis

32. Zijn er specifieke in- en uitchecktijden bij elke accommodatie?

Uw kamer is elke dag uiterlijk vanaf 16.00 uur klaar en soms al eerder.

De inchecktijden bij uw accommodatie zijn over het algemeen niet voor 16.00 uur. Het is mogelijk dat u iets eerder kunt inchecken (bijvoorbeeld rond 15.00 uur), maar dit is niet gegarandeerd. Als u een eerdere inchecktijd wilt aanvragen, dient u van tevoren contact op te nemen met de gastheer/-vrouw van uw accommodatie om dit te bespreken.

Als u verwacht na 18.00 uur bij uw accommodatie te arriveren, dient u uw gastheer/-vrouw hiervan vooraf op de hoogte te stellen (met name B&B’s & Pensions). Redenen hiervoor kunnen zijn dat uw vlucht vertraging heeft, dat u nog aan het wandelen bent of dat u voor het inchecken bent gestopt om iets te eten of te drinken. Door ze van tevoren te laten weten, kunnen de hosts dienovereenkomstig plannen en ook geruststellen dat alles in orde is.

De uitchecktijd is meestal 10.00 uur, maar dit kan variëren, daarom is het vaak het beste om de uitchecktijden rechtstreeks met de gastheer/-vrouw van uw accommodatie te bespreken.

 

 

33. Hoe laat arriveert mijn bagage?

Uw bagage komt iedere dag voor 4 uur ‘s middags aan.

34. Wat voor soort ontbijt is beschikbaar?

Een smakelijk ontbijt is belangrijk om u voor te bereiden op de dag vol wandelen en avontuur die voor u ligt. Bij uw accommodatie kunt u een warm ontbijt, een continentaal ontbijt of misschien zelfs beide vinden!

In sommige gevallen, waar we geen andere keuze hebben dan u te boeken in een accommodatie waar geen ontbijt wordt geserveerd, zullen we de kosten van het ontbijt aftrekken van uw tourprijs, zodat deze in plaats daarvan kunnen worden gebruikt om ontbijt te kopen in een nabijgelegen café/restaurant.

De meeste gastheren/-vrouwen van accommodaties zullen altijd proberen zo goed mogelijk rekening te houden met dieetwensen, op voorwaarde dat ze van tevoren op de hoogte worden gesteld. Daarom, als u dieetwensen heeft (bijv. veganistisch, vegetarisch, etc.), laat het ons dan weten in de het “Eventuele dieetwensen/allergieën?” veld op ons boekingsformulier bij het boeken.

Houd er rekening mee dat niet alle bedrijven gemakkelijk kunnen voldoen aan dieetwensen, zoals vegetarisch, veganistisch, glutenvrij, enz., vooral in meer afgelegen en landelijke gebieden. Als u een specifiek dieet nodig heeft, raden we u aan dit van tevoren te informeren of met uw gastheer/-vrouw te bespreken. Misschien vindt u het ook handig om een app te downloaden, zoals Vanilla Bean of Happy Cow, beide beschikbaar op Android en iOS, om u te helpen een locatie te vinden die aan uw behoeften voldoet.

35. Waar kan ik elke dag lunchen? Kan ik een lunchpakket langs het pad ophalen?

In je routebeschrijving geven we een lijst van plaatsen waar je elke dag minstens één café, pub, winkel of restaurant kunt verwachten. Openingstijden kunnen echter veranderen, sommige plaatsen gaan pas ’s middags open en bedrijven kunnen onverwachts sluiten. We raden je daarom aan om ook bij je accommodatie te informeren waar je de volgende dag kunt lunchen, langs de route of aan het begin van de wandeling.

Als het niet mogelijk is om overdag eten of drinken te kopen, kun je een lunchpakket kopen voordat je begint in de ochtend, vooral als het een lange wandeling is. Als er geen winkels in de buurt zijn, kan de gastheer tegen een redelijke prijs op verzoek voor een lunchpakket zorgen.

De meeste gastheren/-vrouwen van accommodaties zullen altijd proberen zo goed mogelijk rekening te houden met dieetwensen, op voorwaarde dat ze van tevoren op de hoogte worden gesteld. Daarom, als u dieetwensen heeft (bijv. veganistisch, vegetarisch, etc.), laat het ons dan weten in de het “Eventuele dieetwensen/allergieën?” veld op ons boekingsformulier bij het boeken.

Houd er rekening mee dat niet alle bedrijven gemakkelijk kunnen voldoen aan dieetwensen, zoals vegetarisch, veganistisch, glutenvrij, enz., vooral in meer afgelegen en landelijke gebieden. Als u een specifiek dieet nodig heeft, raden we u aan dit van tevoren te informeren of met uw gastheer/-vrouw te bespreken. Misschien vindt u het ook handig om een app te downloaden, zoals Vanilla Bean of Happy Cow, beide beschikbaar op Android en iOS, om u te helpen een locatie te vinden die aan uw behoeften voldoet.

36. Waar kan ik een avondmaaltijd halen?

Over het algemeen kunt u een avondmaaltijd kopen in één van de plaatselijke restaurants, cafés of pubs dichtbij uw accommodatie. Als er geen restaurants/cafés/pubs in de buurt zijn, dan kunt u een maaltijd bij uw gastheer/gastvrouw kopen.

De meeste gastheren/-vrouwen van accommodaties zullen altijd proberen zo goed mogelijk rekening te houden met dieetwensen, op voorwaarde dat ze van tevoren op de hoogte worden gesteld. Daarom, als u dieetwensen heeft (bijv. veganistisch, vegetarisch, etc.), laat het ons dan weten in de het “Eventuele dieetwensen/allergieën?” veld op ons boekingsformulier bij het boeken.

Houd er rekening mee dat niet alle bedrijven gemakkelijk kunnen voldoen aan dieetwensen, zoals vegetarisch, veganistisch, glutenvrij, enz., vooral in meer afgelegen en landelijke gebieden. Als u een specifiek dieet nodig heeft, raden we u aan dit van tevoren te informeren of met uw gastheer/-vrouw te bespreken. Misschien vindt u het ook handig om een app te downloaden, zoals Vanilla Bean of Happy Cow, beide beschikbaar op Android en iOS, om u te helpen een locatie te vinden die aan uw behoeften voldoet.

37. Zijn er droogvoorzieningen beschikbaar bij mijn accommodatie?

Het merendeel van uw gastvrouwen en -heren kunnen u helpen bij het drogen van uw wandelspullen.

38. Wat is het verschil tussen kilometers en mijlen?

1 kilometre = 0.621371192 mijl

1 mijl = 1.609344 kilometres

39. Hoe ga ik om met dieren die ik tijdens mijn wandeling tegenkom?

Veel van de wandelpaden lopen door privélandbouwgrond. Dit betekent dat boeren hun vee (zoals runderen, schapen, geiten etc.) kunnen laten grazen in dezelfde velden waar u doorheen loopt. Sommige dieren kunnen er intimiderend uitzien. Maak u echter geen zorgen, u zult merken dat deze dieren eigenlijk vrij schuw zijn. Blijf op een normale manier lopen (niet rennen) en u zou geen problemen moeten hebben. Let daarnaast op eventuele borden die de boer heeft aangebracht.

Meer informatie over hoe om te gaan met dieren tijdens u wandeltour vind u in het veiligheidsinformatie- en landcodedocument dat u in uw wandelpakket kunt vinden.

40. Heb ik mobiele/gsm-ontvangst?

De meeste gebieden hebben ontvangst voor mobiele telefoons, zelfs als u aan het wandelen bent. Het is echter mogelijk dat u door sommige afgelegen gebieden reist waar de ontvangst beperkt of helemaal niet beschikbaar is.

Het is belangrijk op te merken dat, als u zich ooit in een noodgeval bevindt, mobiele telefoons/gsm’s nog steeds contact kunnen opnemen met de alarmnummers, zelfs zonder ontvangst van mobiele/gsm’s.

41. Heeft onze accommodatie Wi-Fi verbinding?

Ja, in de meeste accommodaties is wifi beschikbaar, maar dit is niet gegarandeerd. Bovendien is de wifi-kwaliteit, vanwege de afgelegen locaties van sommige accommodaties, niet altijd de beste.

42. Zijn de paden duidelijk aangegeven?

Ja, over het algemeen zijn de meeste routes zeer duidelijk bewegwijzerd met een markering direct voor en na elke afslag. Als u ooit twijfelt, kunt u ook de Hillwalk Tours-routebeschrijvingen of -kaarten in u wandelpakket bekijken.

43. Zal mijn wandeltocht taxitransfers omvatten?

Ja, het is mogelijk dat uw tour taxitransfers bevat om u van en naar het parcours te brengen. De reden hiervoor is:

  • Vanwege de beperkte accommodatiemogelijkheden op sommige locaties tijdens uw tour, moeten we u mogelijk een accommodatie boeken waarvoor transfers van/naar het start-/eindpunt van uw wandeling nodig zijn.
  • Vanwege beperkte accommodatie-opties of geen beschikbaarheid in accommodatie, moeten we u mogelijk voor meer dan één nacht in dezelfde accommodatie boeken om meerdere locaties te dekken, in welk geval taxitransfers vereist zijn om u van en naar het parcours te brengen.
  • Vanwege minimale vereisten voor overnachtingen in accommodaties op bepaalde routes, hebben we soms geen andere keuze dan u meerdere nachten op dezelfde locatie te laten verblijven en gebruik te maken van transfers om u van en naar het parcours te brengen.

De kosten van deze taxitransfers die u van en naar het parcours brengen, zijn inbegrepen in de tourprijs en hebben geen invloed op uw reisroute, d.w.z. u loopt nog steeds de exacte route zoals vermeld.

Klimaat / Weer

44. Welk weer kan ik verwachten tijdens mijn wandeltocht in Ierland?

Ierland, ook wel bekend als het Smaragden Eiland, kent een mild zeeklimaat, vanwege de nabijheid van de Atlantische Oceaan en de Golfstroom. De warmste maanden zijn juli en augustus met gemiddelde temperaturen tussen de 16 en 20°C. Regen valt het hele jaar door en weersomstandigheden in Ierland zijn vaak wisselvallig. Jaarlijkse regenval in de bergen en het westen van het land kan oplopen tot meer dan 2.000 milimeter, maar in andere gebieden ligt het gemiddelde beneden de 1.000 milimeter. De droogste maanden zijn april, mei en juni.

Weather Ireland
45. Welk weer kan ik verwachten tijdens mijn wandeltocht in Schotland?

Schotland kent een gematigd klimaat dat vaak erg wisselvallig is – het komt regelmatig voor dat alle vier siezoenen op één dag voorbij komen! De warmste maanden zijn juli en augustus, met temperaturen van rond de 17°C. Het regent het hele jaar door, maar de droogste maanden zijn gewoonlijk april, mei en juni. Jaarlijkse regenval in de westelijke Hooglanden kan oplopen tot meer dan 3.000 milimeter, terwijl in de oostkust gemiddeld minder dan 800 milimeter regen valt. Wind komt voornamelijk uit het westen en zuidwesten, en is constant aanwezig op de eilanden en in de Hooglanden.

Weather Scotland

46. Welk weer kan ik verwachten tijdens mijn wandeltocht in Engeland?

In Engeland, beroemd vanwege de regen en het weelderige groene platteland, zorgt de Golfstroom voor een mild klimaat en weer dat sterk beïnvloed wordt door de zee. De warmste maanden zijn juli en augustus, met temperaturen van gemiddeld 16 tot 21°C. Regen valt het hele jaar door, en het Engelse weer kan erg wisselvallig zijn. Gemiddelde regenval in het noorden is meer dan 1.600 milimeter, maar het midden en zuiden van het land registreert een jaarlijks gemiddelde van nog geen 800 milimeter. April, mei en juni zijn de droogste maanden.

Weather England

 

47. Welk weer kan ik verwachten tijdens mijn wandeltocht in Wales?

Wales is aan drie kanten omgeven door de zee en ervaart een zeeklimaat. Het kan soms behoorlijk winderig worden, maar de kusten zijn over het algemeen milder, terwijl de binnenlanden de neiging hebben om een ​​beetje kouder te worden. Over het algemeen zijn de temperaturen vrij mild, maar het kan relatief warm zijn tijdens de zomermaanden. De warmste maanden zijn juni, juli en augustus. Neerslag kan het hele jaar door worden verwacht en het weer in Wales kan behoorlijk veranderlijk zijn, zelfs over de ruimte van één dag. De droogste maanden zijn april mei en juni.

Weather Wales

48. Welk weer kan ik verwachten tijdens mijn wandeltocht in Spanje / langs de Camino de Santiago?

Galicië ligt aan de Atlantische kust in het noordwesten van Spanje. Het klimaat is daarom anders dan op veel andere populaire Spaanse vakantiebestemmingen. De regio heeft relatief milde en regenachtige winters en vrij zonnige zomers met lagere temperaturen dan de rest van Spanje.

De lente kan nat en winderig zijn, maar de wandelomstandigheden zijn koeler dan in de zomer. Nachten zijn vaak koud en er is veel regen, met name in bergachtige gebieden. Augustus is de warmste maand in Galicië, met een gemiddelde temperatuur van 18 °C, maar korte hittegolven kunnen ’s zomers plaatsvinden met hoogtepunten van rond de 30 °C. In deze tijd is het beboste en beschaduwde landschap van Galicië aangenamer dan andere delen van Spanje. In de vroege herfst is het weer stabieler en koeler, maar in de latere maanden is er weer kans op zware regenval.

Weather Camino

Trailspecifieke vragen

49. WEST HIGHLAND WAY: Ik ben een individuele wandelaar, kan ik alsnog een tour boeken voor de West Highland Way?

Het is de laatste jaren steeds moeilijker geworden om een eenpersoonskamer langs de West Highland Way te boeken. Veel B&B’s langs dit wandelpad hebben geen eenpersoonskamers en zijn simpelweg niet bereid om individuele wandelaars een tweepersoonskamer te geven, tenzij ze deel uitmaken van een grotere groep (bijvoorbeeld een groep van drie personen). Om deze reden kan Hillwalk Tours alleen wandeltochten aanbieden voor solo wandelaars langs de West Highland Way tijdens de maanden maart, april & oktober. Helaas is het voor ons niet mogelijk tours te boeken voor individuele wandelaars tijdens andere maanden. Voor een solo-wandelaar die deel uitmaakt van een grotere groep, zullen we gedurende alle maanden van het wandelseizoen blijven proberen een eenpersoonskamer (maximaal één) te boeken. In al onze andere wandelregio’s in Schotland, Engeland, Ierland en Spanje bieden we natuurlijk nog steeds wandelvakanties aan voor individuele wandelaars, zonder beperkingen. Bedankt voor uw begrip.

50. CAMINO FRANCÉS: Wat is het Credencial del Peregrino (Pelgrimspaspoort)?

Het Credencial del Pelegrino of Pelgrimspaspoort is een klein boekje waarmee u uw voortgang langs de Camino kunt vastleggen door het verzamelen van zegels of sellos van vele van de accommodaties, cafés, winkeltjes, kerken enz. langs de route. Als uw reisroute tenminste de laatste 100 km van de wandeling naar Santiago omvat, dan zal de Credencial (minstens twee keer per dag gestempeld) dienen als het nodige bewijs om uw Compostela te verkrijgen (het certificaat van afronding van de Camino aangeboden door het Pelgrimsbureau in Santiago).

51. ANTRIM GLENS & COASTLINE: Maakt Noord-Ierland deel uit van Ierland of het Verenigd Koninkrijk (VK)?

Antrim ligt in Noord-Ierland, dat deel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk (VK). De valuta die in Noord-Ierland wordt gebruikt, is het pond sterling (£) en niet de euro (€).

Als u Noord-Ierland rechtstreeks per veerboot of vliegtuig binnenkomt, is een paspoort vereist. Als u een EU-burger bent, is een nationale identiteitskaart niet voldoende, omdat het VK niet langer in de EU is.

Reizen naar Noord-Ierland vanuit de Republiek Ierland: volgens het Noord-Ierse Protocol zal het eiland Ierland geen landgrens hebben tussen Noord-Ierland en de Republiek Ierland. Dit betekent dat mensen vrij kunnen reizen tussen Noord-Ierland en de Republiek Ierland zonder controle aan de landgrenzen.