Verantwoorde tussendoortjes voor in de wandelrugzak

door februari 7, 2017

Wie wandelt, wil graag fit blijven, maar zo’n tocht kost ook veel energie. Het maken van verantwoorde tussendoortjes is daarom een essentieel onderdeel van de voorbereiding voor een gezonde wandeltrip. Het is niet altijd gemakkelijk om lekkere, gezonde snacks te vinden die ook makkelijk mee te nemen zijn. De makkelijkste oplossing: zelf gezonde tussendoortjes maken! Deze eenvoudige hapjes zijn simpel te bereiden en gemakkelijk mee te nemen in de wandelrugzak.

verantwoorde tussendoortjes lekkere gezonde snacks fruithapje

Maak een fruithapje net iets specialer door er een eigen draai aan te geven. Foto: Shari’s Berries / CC BY 2.0

Fijn fruithapje

Het is een voor de hand liggende optie, maar fruit is een van de simpelste verantwoorde tussendoortjes om mee te nemen. De kunst is om het fruit op creatieve wijze mee te nemen, zodat het fruithapje echt als een traktatie voelt.

Maak bijvoorbeeld een salade van jouw favoriete fruitsoorten, dompel mandarijnenpartjes in gesmolten pure (minstens 70%) chocolade, of gebruik amandelboter als dip voor stukjes appel.

verantwoorde tussendoortjes lekkere gezonde snacks noten

Hongersnoten

Nog een voorbeeld van eenvoudige hapjes waar je waarschijnlijk al eens aan had gedacht, maar ook hier is het niet moeilijk om creatief te zijn. Laat de borrelnootjes en gezouten pinda’s in het schap liggen en ga voor pure ingrediënten, zoals ongezouten amandelen, pecannoten of walnoten.

Geef jouw persoonlijke notenmix een extra smaakje door deze bedekt met kruiden (zoals zout, zwarte peper, paprikapoeder of rozemarijn) te roosteren in de oven.

Overnight oats

Dit is een van die verantwoorde tussendoortjes die de laatste tijd helemaal hot zijn. Overnight oats zijn eenvoudige hapjes die helemaal naar jouw smaak aangepast kunnen worden.

Het basisrecept is simpel: meng een halve kop biologische havermout met een eetlepel chiazaad, en voeg amandelmelk toe totdat het goedje volledig door de vloeistof wordt bedekt. Even goed roeren, de koelkast in en dan is het enkel wachten (minstens 4 uur, maar het liefst een hele nacht).

Personaliseer jouw overnight oats met fruit, noten, zaden en kruiden. Voeg bijvoorbeeld een lepel amandelboter, stukjes banaan, pecannoten, kaneel en zeezout toe. Of versier de oats met blauwe bessen, frambozen, geraspte kokos en honing. Kortom: laat je creativiteit de vrije loop!

Hardgekookt ei 

Simpeler dan dit wordt het niet. Kook een aantal biologische eieren tegelijkertijd en bewaar ze in de koelkast om er direct een (of twee) mee te kunnen nemen wanneer je de deur uitgaat.

verantwoorde tussendoortjes lekkere gezonde snacks hummus

Yummy hummus

Hummus is een ideale basis voor lekkere, gezonde snacks. Nog belangrijker: dit goudgele goedje is eenvoudig zelf te maken! Combineer kikkererwten, tahini, knoflook, olijfolie, citroensap en een snufje zeezout in de keukenmachine en binnen de kortste keren heb je een smeuïge voorraad hummus.

Gebruik de huisgemaakte hummus als dipsaus voor bijvoorbeeld selderijstengels, wortels, rijstwafels of komkommer, of maak een hummus-sandwich met zuurdesembrood, sla en tomaat.

Energieballetjes

Van deze lekkere, gezonde snacks zijn tientallen varianten te vinden, maar dit is een van onze favorieten. Maal 150 gram dadels (zonder pit), 75 gram amandelen, 1 eetlepel cacao en 2 eetlepels geraspte kokos samen in een keukenmachine. Hoe langer de machine loopt, hoe zachter en smeuïger het mengsel wordt.

Rol kleine balletjes uit het resultaat en rol de balletjes door geraspte kokos, kaneel of sesamzaad. De energieballetjes zijn twee weken te bewaren in de koelkast, maar ook daarbuiten houden ze het een week vol. Deze verantwoorde tussendoortjes zijn dus ook ideaal voor meerdaagse wandelingen!

Comments

comments