> Hillwalk Tours Reisblog > Wandelingen Engeland > 11 Geweldige dagen op de Cotswold Way: ons wandelavontuur van 2019
POSTED BY februari 28, 2019

Hoi allemaal! Wij zijn Hauke en Misja, twee gretige wandelaars die in februari 2019 een magische wandelvakantie hielden langs de prachtige Cotswold Way, in het hart van Engeland. Zijn jullie klaar om te lezen over onze reis?

DAG 1 – Aankomst in Chipping Campden

We hadden ons een lange tijd voorbereid op onze reis naar de Cotswolds. Op 4 februari waren we dan eindelijk klaar om te boarden voor onze vlucht van Dublin Airport naar Birmingham. We vonden het erg spannend en konden niet wachten onze 11-daagse Gemiddelde Cotswold Way wandelreis te beginnen.

Om 11.30 landden we, haalden we onze bagage op en gingen we meteen naar de bus die ons naar onze eerste B&B in Chipping Campden bracht. We kwamen in gesprek met een paar lokale bewoners onderweg naar Chipping Campden. Iedereen kwam zo vriendelijk en toegankelijk over. Onze deskundige buschauffeur Ian bracht ons veilig naar de eerste accommodatie, de Volunteer Inn.

Het charmante, middeleeuwse marktplaatsje Chipping Campden is het perfecte voorbeeld van een typisch dorp in de Cotswolds. Tijdens de middeleeuwen stond Chipping Campden bekend als een centrum voor wolhandel en werd het erg welvarend. Vandaag de dag heeft Chipping Campden – met de warme, honingkleurige gebouwen van kalksteen, en het rijke architectonische erfgoed omringd door groene heuvels – vooral bekendheid als populaire toeristische bestemming en als startpunt voor wandelaars die de Cotswold Way belopen.

DAG 2 – Chipping Campden naar Stanton

Goed uitgerust en gevuld met een flink Engels ontbijt, beginnen we ons wandelavontuur bij de cirkelvormige kalkstenen gedenksteen bij de markthal in Chipping Campden.

Het mooie en historische dorp Chipping Campden achter ons latend, passeerden we al gauw de beroemde Broadway Tower en reisden we richting het zogenoemde ‘Juweel van de Cotswolds’: het dorp Broadway.

Na een korte lunchpauze en na veel foto’s gemaakt te hebben van de gelige huizen, vervolgden we onze weg richting onze bestemming, het idylische dorp Stanton. Hoewel we niet het beste weer hadden en onze laarzen na de wandeling van deze dag onder de modder zaten, hebben ook deze mistige en stille dagen een eigen charme. Toen we wisten dat we vlakbij de Broadway Tower waren, verscheen de toren ineens uit het niets vlak voor ons. Het was een indrukwekkende structuur die vanaf dat moment de lat hoog legde voor wat we tijdens deze wandelvakantie konden verwachten.

DAG 3 – Stanton naar Cleeve Hill

Onze eerste dag wandelen was het voornamelijk bewolkt, hoewel het weer wel verbeterde naarmate de dag vorderde. De tweede dag dat we wandelden, werden we tot onze blijdschap wakker met heldere zonnestralen en een goede dosis energie voor onze wandeltocht van Stanton naar Cleeve Hill. Op deze etappe kwamen we langs prachtige exemplaren van eikenbomen, beukenbomen, esdoorns en wilde kanstanjebomen, net voordat we aankwamen bij het beroemde Stanway House. Verderop gingen we heuvelopwaarts en hielden we een kleine pauze op een bankje geweid aan een lokale dame genaamd Pinky Dickins. De hele tijd genoten we van het Britse platteland.

Na onze korte pauze wandelden we verder naar het kleine dorp Winchcombe. Onderweg kwamen we langs Beckbury Camp en Hailes Abbey, een fort uit de dertiende eeuw. Ook zagen we Belas Knap, een neolithisch langgraf.

We ontdekten molshopen op het pad en waren overtuigd dat onze nieuwe vriend, meneer Mol, de Cotswold Way met ons mee aan het wandelen was. Terwijl we genoten van prachtige uitzichten, ontmoetten we een politieagente op paard, die ons vertelde dat we braaf moesten zijn. Ja, mevrouw!

Na bijna 23 kilometer gewandeld te hebben, waren we blij om in onze B&B te zijn. We genoten van een welverdiende nachtrust in afwachting van nog een spannende dag.

DAG 4 – Cleeve Hill naar Leckhampton Hill

Ons volgende deel van de Cotswold Way bracht ons van Cleeve Hill naar Leckhampton Hill. Alweer hadden we het geluk dat het prachtig weer was, waardoor we mooie kansen kregen om foto’s te nemen en van uitzichten te genieten. De hoogtepunten van deze etappe waren het Prestbury Hill Nature Reserve, waar we zeer zeldzame vlinders en motten zagen, en Lineover Woods. Dit eeuwenoude bos wordt gezien als een van de beste voorbeelden van oud, semi-natuurlijk kreupelbos, dat ooit erg veel voorkwam in de Cotswolds.

We kregen zelfs een regenboog te zien in de vallei boven Cheltenham. Na nog een lange dag gewandeld te hebben, konden we eindelijk uitrusten een wat vers lokaal bier proberen. De ‘Hill Climb’, een verfrissende pale ale van dit gebied, is wat ons betreft een aanrader.

DAG 5 – Leckhampton Hill naar Painswick

Het was onze vijfde dag in de Cotswolds en we gingen op pad om de wandelroute van Lackhampton Hill naar Painswick te verkennen. Onze eerste stop van de dag was bij het bezoekerscentrum van Crickley Hill (gratis toiletten beschikbaar). Hier kunnen wandelaars koffie of wat lekkers in het café bestellen, of gewoon even uitrusten voordat ze verder gaan richting Birdlip.

We liepen verder en namen onze lunchpauze in het Royal George Hotel, waar we een smakelijke, lokale maaltijd nuttigden. Goed gevoed en uitgerust vervolgden we de weg naar Painswick. Onderweg passeerden we de Romeinse Villa van Witcombe en Painswick Beacon (ook bekend als Kimsbury Camp). Painswick word regelmatig ‘de Koningin van de Cotswolds’ genoemd, vanwege de lichtgekleurde gebouwen en de ouderwetse, nauwe straten.

DAG 6 – Painswick naar Nympsfield

We lieten de charmante huizen van Painswick achter ons deden de fijne ontdekking dat we nog zo’n 90 kilometer van Bath verwijderd waren: we waren al bijna op de helft! We werden nog enthousiaster toen we de top bereikten van Haresfield Beacon. Deze archeologische vindplaats staat bekend om de Jura-rotsen en de uitstekende en zonnige panoramische uitzichten over de Severn-rivier, helemaal tot aan de Black Mountains in Wales. Hauke kon niet ophouden met het nemen van foto’s van de rotswand – net als alle andere wandelaars die we op deze helling tegenkwamen. Wat een geweldige ervaring!

cotswold way blog hauke en misja panorama

Panoramisch uitzicht van de top van Haresfield Beacon

We namen de tijd om de omgeving in ons op te nemen en uiteindelijk reisden we verder. Maar er wachtte nog een laatste verrassing voor ons op het einde van de wandeling van vandaag: een Engelse wijngaard! Om precies te zijn: één waar Chardonnay gegroeid werd.

DAG 7 – Nympsfield naar Wotton-under-Edge

Kort nadat we Nympsfield verlieten, wandelden we door een weelderig paradijs – ‘de Jungle van de Cotswolds’, zoals wij het noemden – en waren we verrast dat we geen aapjes zagen (we zochten er wel naar). Toen wandelden we naar Cam Long Down, een indrukwekkende heuvel met een platte top. Terwijl we onze lange reis naar de top maakten, dachten we erover om de heuvel te hernoemen als Cam Long Up. Maar het panoramische uitzicht van de top was de klim dubbel en dwars waard.

Het hoogtepunt van de dag was voor ons zonder twijfel het Tyndale Monument dat majestueus onder een prachtige zonsondergang te zien was toen we North Nibley naderden.

Hauke klom naar de top van de toren. Bekijk hier het uitizcht dat hij ontdekte:

DAG 8 – Wotton-under-Edge naar Old Sodbury

Op de ochtend van dag 8 was onze eerste stop het lieflijke dorpje Lower Kilcott. Is er een betere manier om de dag te beginnen van met het geluid van zingende vogels en een kabbelend beekje?

Even verder passeerden we twee indrukwekkende heuvelforten uit de IJzertijd: Horton Fort en Old Sodbury Camp, gebouwd als een versterkte nederzetting rond 500 v.Chr. Er was geen gevecht om binnen te komen, omdat de bewoners absoluut niet gevaarlijk waren:

We voelden magie in de lucht van de Cotswolds. Of misschien was het het verfrissende biertje van Cotswold Way dat we namen na de wandeling van vandaag (ja, het pad heeft een eigen bier en dat smaakt best goed). Or, misschien was het omdat we waren aangekomen in Old Sodbury, een lieflijk dorpje net buiten Yate – de magische geboorteplaats van J.K. Rowling, de auteur van Harry Potter! Wie zal het zeggen?

DAG 9 – Old Sodbury naar Cold Ashton

Onze eerste hoogtepunt van de dag was Dodington Park, een prachtig landhuis en landgoed gebouwd in de zestiende eeuw. Tegenwoordig is het in handen van de beroemde uitvinder (van een bepaald soort stofzuiger) en zakenman James Dyson!

Omdat we bijna in Bath waren, besloten we een samenvatting te filmen van hoe de afgelopen dagen geweest waren:

Het landgoed was geweldig om te wandelen en we maakten een fijne hike naar Dyrham Park – een groot landhuis in barokstijl uit de zeventiende eeuw – en naar het mystieke dorpje Cold Ashton.

DAG 10 – Cold Ashton naar Bath

We verlieten Cold Ashton op een mistige ochtend en begonnen aan onze laatste etappe van de Cotswold Way met een mengeling van verdriet en enthousiasme. Maar we waren er nog niet, en er was nog van alles te zien! Zoals het veld waar de Slag van Lansdown plaatsvond, waarbij duizend koningsgezinden zouden zijn gestorven in 1643 tijdens de Engelse Burgeroorlog.

De zon joeg beetje bij beetje de mist weg. We genoten enorm van de zonnestralen (het was immers februari!), terwijl we een prachtig uitzicht hadden van de heuvelrug. Wacht eens even, was dat Bath in de verte? Tijd om erheen te gaan en het van dichterbij te zien!

En dat was het dan, we hebben het gedaan! We kwamen aan in Bath, het eindpunt van de Cotswold Way, vlak voor de prachtige Abdij van Bath.

DAG 11 – Vertrek uit Bath

Wat een geweldige wandeling was het. We hadden niet verwacht om zo veel schoonheid en rust te vinden. Het Engelse platteland was echt prachtig, met de rollende groene heuvels die maar door en door gingen. Het wandelen was niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest.

Echt uniek aan de vredige Cotswolds waren de kleine dorpjes die we onderweg ontdekten, met de prachtige honingkleurige stenen huisjes.

De wandeling zelf was erg fijn. Het pad was goed aangegeven en het was vrijwel onmogelijk om te verdwalen (de Cotswold Way staat bekend als het National Trail in Engeland met de beste bewegwijzering). De gedetailleerde routebeschrijving en kaart die we kregen, waren perfect en stonden vol interessante feitjes.

We wisten aan het einde van elke etappe dat onze bagage voor ons vervoerd was naar het volgende gasthuis, en dat een goede nachtrust en een stevig ontbijt voor ons wachtten. Dat maakte de reis vrij van zorgen, zodat we optimaal konden genieten.

Het was tijd om te gaan, maar niet voordat we een paar foto’s hadden gemaakt van Bath – je bezoekt immers niet elke dag een stad die behoort tot het UNESCO-Werelderfgoed!

cotswold way blog hauke en misja bath royal crescent

Royal Crescent van Bath

We hopen dat ons avontuur je geïnspireerd heeft en dat jij ook binnenkort wandelt over de Cotswold Way!