> Hillwalk Tours Reisblog > Wandelingen Engeland > 11 Dagen op het South West Coast Path: Ons Wandelavontuur van 2019
POSTED BY april 16, 2019

Hallo iedereen!

Ik ben Hauke. Na een magische wandeltocht op de Cotswold Way ben ik in februari 2019 – samen met mijn medewandelaar Luisa – opnieuw op pad om een ander prachtig wandelpareltje van Engeland te ontdekken: het South West Coast Path! Klaar om ons ongelooflijke avontuur in Cornwall te ontdekken?

DAG 1 – Aankomst in Padstow

Onze opwinding groeit als we klaar zijn met inpakken voor onze 11-daagse middelzware South West Coast Path wandeltocht en we naar Dublin Airport gaan voor onze vroege vlucht naar Cornwall. Engeland, we komen eraan!

Een uur later, bij de afdaling naar Cornwall Airport Newquay, is het pad reeds vanuit het vliegtuig zichtbaar. Het vliegveld lig op slechts een paar kilometer afstand van het South West Coast Path. Dat is pas handig!

Tijd om onze bagage op te halen en een taxi te nemen (er is ook een bus beschikbaar) naar onze eerste B&B in Padstow, slechts 25 minuten rijden van het vliegveld!

DAG 2 – Padstow naar Porthcothan Bay

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt zijn we helemaal klaar voor onze eerste wandeldag langs het South West Coast Path. We verlaten Padstow en volgen de monding van de rivier de Camel tot aan Stepper Point, waar we genieten van onze eerste uitzichten en van de frisse lucht van de Atlantische Oceaan!

Van daaruit volgen we de brekende golven van de oceaan en komen we langs Trevose Head Lighthouse en ontelbare mooie verborgen baaien en inhammen – waaronder Trevone Bay en Rowan Cove – helemaal tot aan Porthcothan Bay.

Onze eerste indrukken na slechts één dag wandelen langs de oceaan hebben onze verwachtingen al helemaal overtroffen (we wisten dat het mooi was, maar niet ZO mooi!) en we kunnen niet wachten op onze tweede wandeldag!

DAG 3 – Porthcothan Bay naar Newquay

Kort na ons vertrek uit Porthcothan Bay vroeg in de ochtend, komen we langs de kleine maar niet minder mooie Trescore Islands. Het is een voorproefje van wat we vandaag te zien krijgen, want kort daarna genieten we van de spectaculaire en prachtige Bedruthan Steps, iets verder langs het pad.

En om deze wandeling helemaal onvergetelijk te maken, besluiten we onszelf te trakteren op een heerlijke lunch in het bekroonde restaurant Jamie Oliver’s Fifteen Cornwall in Watergate. Uitkijkend op de oceaan en genietend van heerlijke lokale zeevruchten: kan het nog beter?

Met een volle maag gaan we weer op pad richting Trevelgue Head, een prachtige landtong en de site van een oud heuvelfort uit het ijzeren tijdperk. Onze dagelijkse wandeling eindigt in Newquay, de surfhoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. We genieten er van een lekker ijsje voor we inchecken in onze mooie B&B, waar onze bagage op ons wacht. “Ontspan, wij zorgen voor de rest”, precies zoals de Hillwalk Tours website zegt.

DAG 4 – Newquay naar Perranporth

De volgende ochtend steken we bij laag water de rivier de Gannel via een houten pad over en stappen we naar de prachtige grasrijke zandduinen van Holywell Bay.

Wandelen over zandduinen is nooit gemakkelijk, maar het uitzicht over Gull Rocks is zeker de extra inspanning waard. Oordeel zelf maar:

Holywell Bay

Als we tussen Holywell en Perranporth lopen, steekt de wind op:

Verderop ontmoeten we langs het pad enkele wilde pony’s en we eindigen de dag met een aangename wandeling over het lange zandstrand van Perran Beach.

DAG 5 – Perranporth naar Portreath

De tijd gaat snel voorbij en de 5e van onze 10 wandeldagen vangt reeds aan. We beginnen de dag met een wandeling langs Perranporth Beach en de reusachtige en intrigerende Perranzabuloe Millennium Sundial, uitkijkend over het zandstrand, trekt onze absolute aandacht.

Verder langs het pad genieten we van een prachtige klifwandeling en stappen we St. Agnes Heritage Coast, een gebied met een rijk mijnverleden binnen, waaronder het beroemde en pittoreske Wheal Coates, een voormalige tinmijn.

Nadat we van het uitzicht genoten hebben, stappen we verder naar het prachtige Porthtowan Beach en, verder naar het zuiden, het mooie dorp Portreath en zijn 18de-eeuwse pier, eindpunt van onze dagelijkse wandeling.

DAG 6 – Portreath naar Hayle

De volgende dag beginnen we met een prachtige wandeling langs Godrevy Heritage Coast en we steken verder door naar Godrevy Island en de pittoreske vuurtoren in St Ives Bay.

Hoogtepunt van de dag zijn de vele zeehonden die we onderweg zien – de meesten doen een dutje op het strand, maar we zien er ook een paar zwemmen!

We wandelen verder langs een prachtig, bijna vijf kilometer lang, gouden zandstrand op Gwithian Beach naar het dorp Hayle, bekend om zijn belangrijke rol in de industriële revolutie. En Cornwall bezoek je niet zonder hun heerlijke en lokale delicatesse te proeven: de beroemde Cornish pasty!

DAG 7 – Hayle naar St Ives

Deze wandeling is de kortste van ons 11-daags middelzwaar wandelparcours (slechts 10 km – 6 mijl) en het weer is gewoon ongelooflijk (goed dat er korte broeken in onze koffers zitten!)! Het is februari maar het voelt aan alsof het zomer is, kijk maar:

Het kustpad vanaf Lelant is verbluffend mooi en leidt ons naar het prachtige kuststadje St Ives, waar we lekker ontspannen en ruim de tijd hebben om de pittoreske haven en de geplaveide straten te verkennen.

The beautiful seaside town of St Ives

De prachtige kuststad St Ives

DAG 8 – St Ives naar Pendeen Village

Na het dorp St Ives wordt het pad ruwer (maar niet minder panoramisch) en we komen een paar hoogtepunten tegen, waaronder de mysterieuze Trevalgan Stone Circle en de prachtige ruïnes van Gurnard’s Head Mine.

Voor ons is de wandeling van St Ives naar Pendeen Village door het vele klimmen en dalen de inspannendste van het parcours, al blijft die toch binnen onze mogelijkheden. Goed dat Hillwalk Tours alternatieven aanbiedt om de wandeling in te korten (indien dat nodig zou zijn).

Onderweg naar Pendeen Village zien we tegen het einde van dag 9 een paar dolfijnen! Wat een zicht, wat een dag!

DAG 9 – Pendeen Village naar Porthcurno

De meest gedenkwaardige dag van ons parcours is waarschijnlijk dag 9 als we bij het verlaten van Pendeen Village het Cornwall & West Devon Mining Landscape – een UNESCO-werelderfgoed – binnenwandelen. We genieten van de pittoreske ruïnes van Levant Mine en Botallack Mine en dankzij de extra notities in ons wandelpakket, leren we veel over de mijnbouwgeschiedenis van de regio.

Later op die dag wandelen we naar de majestueuze landtong van Cape Cornwall,  waar de Atlantische Oceaan en het Engels Kanaal elkaar ontmoeten!

Onze wandeling gaat verder rond Whitesand Bay om Land’s End te bereiken – het meest zuidwestelijke punt van het Verenigd Koninkrijk – waar we genieten van het adembenemende uitzicht over de Enys Dodnan Arch.

DAG 10 – Porthcurno naar Penzance

Het einde van onze wandeltocht komt steeds dichterbij, maar we kunnen nog een laatste keer genieten van onze belevingen op het South West Coast Path.

Bij het verlaten van Porthcurno volgen we het pad langs het prachtige Pedn Vounder strand om het heuvelfort Treryn Dinas uit het ijzeren tijdperk en de beroemde Logan Rock te bereiken.

Vanaf daar is het pad vrij afgelegen. We komen langs pittoreske kleine inhammen en kleine vissersdorpjes en in het mooie dorpje Mousehole genieten we van een laatste ijsje! En dan zien we in de verte de vormen van St Michael’s Mount opduiken, een teken dat we de laatste etappe van het parcours bereikt hebben.

Niet veel later komen we aan in Penzance – het einde van onze verbazingwekkende wandeltocht langs het South West Coast Path! Dit zijn gewoon 10 ongelooflijke dagen en hier is een kleine samenvatting met onze favoriete momenten:

DAG 11 – Vertrek vanuit Penzance

We wensen u veel plezier bij het lezen over onze wandeltocht Als u dit avontuur zelf wilt beleven, kijk dan eens naar de route die we uitgestippeld hebben op de Hillwalk Tours website.