Shinrin-yoku: de Japanse kunst van het bosbad

door augustus 8, 2018

Wandelen in het bos is voor velen een ontspannende ervaring. Maar wat doet zo’n bosbad nou echt met je lichaam? In Japan is bostherapie al sinds de jaren tachtig een erkend concept. Er zijn in het Aziatische land al meer dan 50 therapeutische bossen aangesteld waar bezoekers kunnen deelnemen aan ontspanningsprogramma’s. Speciale bostherapeuten helpen deze mensen om de kunst van het bosbad, of shinrin-yoku, onder de knie te krijgen.

shinrin-yoku bosbad wandelen in het bos hillwalk tours

Foto: Casey Horner / Unsplash

Wat is shinrin-yoku?

Een letterlijke vertaling van shinrin-yoku is “het inademen van de atmosfeer van het bos”. Vaak wordt dit los vertaald naar “bosbaden”. Het concept ontstond al in de jaren tachtig in Japan, als onderdeel van de preventieve geneeskunde van het land. Het idee? Wandelen in een bosrijke omgeving brengt allerlei gezondheidsvoordelen met zich mee. Daardoor kunnen verschillende ziektes sneller genezen of soms zelfs voorkomen worden.

Shinrin-yoku is dus een erg bewuste manier van wandelen in het bos. Bij een therapeutisch bosbad letten wandelaars bijvoorbeeld op hun ademhaling, luisteren ze enkele minuten naar de geluiden van het bos en nemen ze de tijd om de omgeving op zich in te laten werken. In die zin is het bosbad een vorm van mindfulness en meditatie, met soortgelijke lichamelijke effecten.

shinrin-yoku bosbad wandelen in het bos bomen

Foto: Luca Bravo / Unsplash

Bosbad: de gezondheidsvoordelen

Het idee van een bosbad is gedeeltelijk gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Hieruit blijkt dat wandelen in het bos verschillende gezondheidsvoordelen met zich meebrengt.

Bosbad maakt blijer en kalmer: Na een 40 minuten durende wandeling in het bos meldden proefpersonen een verbetering in hun stemming en in hun algemene gezondheidsgevoel. Dit effect blijkt in een bos vele malen groter dan in een stedelijke omgeving. Ook werd er gemeten dat het stresshormoon cortisol meer daalde bij personen die door het bos wandelden dan bij mensen die door een laboratorium liepen.

Goed voor het hart: Een ander onderzoek wees uit dat de bloeddruk en hartslag daalden in proefpersonen die 20 minuten lang naar een boslandschap keken.

Sterker immuunsysteem: Minder stresshormoon in het lichaam en een lagere bloeddruk hebben uiteraard een positieve invloed op het immuunsysteem van bosbaders. Weer een ander onderzoek suggereert zelfs dat een bosbad zorgt voor een sterke stijging van de Naturalkillercellen, of NK-cellen. Deze grote witte bloedcellen helpen het immuunsysteem bij het gevecht tegen virussen en zelfs gemuteerde tumorcellen. NK-cellen spelen dus een belangrijke rol in het voorkomen van ziektes, waaronder kanker.

Creatieve boost: Tijd doorbrengen in de natuur heeft een positieve werking op onze mentale capaciteiten en creativiteit. Een studie wees uit dat proefpersonen die drie dagen in de wildernis doorgebracht hadden tot wel 50 procent beter waren in het vinden van creatieve probleemoplossingen.

shinrin-yoku bosbad wandelen in het bos gezondheidsvoordelen

Foto: Tim Schramm / Unsplash

Waar wandelen in het bos?

Hoewel er nog meer onderzoek nodig is om de precieze gezondheidsvoordelen van een bosbad vast te stellen, is er genoeg bewijs dat wandelen in het bos gewoon goed voor je is. Dus, waar wacht je nog op?

Trek die wandelschoenen aan voor een welverdiend bosbad in de mooiste bossen van Europa! Verken bijvoorbeeld de sprookjesachtige watervallen van Glenariff Forest Park, geniet van de kalmerende beukenbossen in de Engelse Cotswolds of kom tot rust in de beboste valleien van de Schotse Hooglanden.

Comments

comments